Shulcs.lv
Pēdējie komentētie
Jumta logs (5)
Stāsts par trolli (1)
Reiz bija tā (Džūkstes pasaka) (1)
Eiropa mūs sapratīs pareizi. (12)
Rise of a nation (1)
Visvairāk komentētie
Jumta logs (5)
Stāsts par trolli (1)
Reiz bija tā (Džūkstes pasaka) (1)
Eiropa mūs sapratīs pareizi. (12)
Rise of a nation (1)
Jaunākais runātavā
tiem kam nav OFFTOPICA (183)
Vēl viens horoskops (1886)
Sapņu vīrietis (164)
поговоримо по-українськи
? (17)

Vēstule Šulcam (6)
 
dienas atziņa
vēl par tēmu
teksti

Baiga vasara

 

(13)

09.07.04. 16:06 (kino)

No tā paša kino folderīša. Šoreiz mazāk (nekādas) teorijas, nekādu pārgudru spriedelējumu un, kas būtiski, daudz mazāk burtiņu.

Kā "apcerējums" par subj. minēto filmu, šis tika neieskaitīts, protams. Kas mani nepārsteidz, bet zem katra vārda parakstos arī tagad, jo īpaši sakarā ar "Es mīlu jūsu meitu" iznākšanu.


Pavisam nesen Francijā sievietes panāca “diskriminācijas pārtraukšanu”, piespiežot tautu ievēlēt viņas noteiktā skaitā, lai lemtu par valsti. Un frančiem nāksies par tām balsot nevis tādēļ, ka viņas ir labākas, bet tikai tādēļ, ka sievietes. Vai tā ir diskriminācijas pārtraukšana? Vai gluži pretēji - sava vājuma un bezspēcības klaja parādīšana? Nespēja konkurēt ar savām spējām un savu pārākumu pār citiem? Pašdiskriminācija, pašnodalīšanās?

Kādā no ASV štatiem radās ideja par kvotu noteikšanu tam, cik jebkurā uzņēmumā nepieciešams melnādaino darbinieku skaits. Un uzņēmuma vadītājs pieņemtu darbā melnādainos nevis tāpēc, ka viņi būtu konkurētspējīgāki ar savām izglītību un darbaspējām, bet gan tikai viņu ādas krāsas dēļ. Vai tā ir līdztiesības panākšana? Vai tas izskatās pēc vēlmes būt vienlīdzīgiem ar citiem?

Kādēļ par to, jūs jautāsiet? Kādēļ zem virsraksta par “Baigu vasaru”? Pacietību tikai pacietību.

Cik varu spriest kā vērotājs no malas, “Baiga vasara” ir īsts pēc pasaules kanoniem (iespēju un saprāta robežās, protams; galvenokārt iespēju) radīts produkts ar tiešu un netiešu reklāmu, Notikumu gaidošu publiku, Latvijas apstākļiem galvu reibinošu budžetu. Nešaubos, ka arī filmas autoriem ir bijusi vēlme nostāties vienā līmenī ar “importēto” kinoprodukciju, pierādīt, ka arī latviešu kino var atrasties tajā pat smilšukastē. Varbūt ne pašā vidū, varbūt ne pie lielākās smilšu pils, bet tomēr pie visiem un ar savu kartona tanciņu. Un es šo vēlmi respektēšu. Izrādīšu cieņu un … tieši tādēļ filmu “Baiga vasara” skatīties neiešu. Samulsāt? Aha, tas arī bija tas, ko es vēlējos panākt! Nekas, tūdaļ paskaidrošu.

Pieņemšu, ka arī jūs, dārgie lasītāji, ejat uz kino, kā arī pieņemšu, ka jūs kaut nedaudz atlasāt filmas, ko ir vērts skatīties. Nekomentēšu, kas ir iemesli, kādēļ es nevēlējos skatīties “End of Days”, bet labprāt gribēšu redzēt “Stigmata”, kādēļ vienaldzīgi ignorēju “Universal Soldier”, bet ar interesi gaidīju “The Matrix”, kādēļ noteikti neiešu uz filmu kurā spēlē (laikam “piedalās”būtu atbilstošāks termins) S. Stallones kungs, bet nepalaidīšu iespēju redzēt seru Entoniju Hopkinsu. Katram no mums ir savi vērtību kritēriji. Piektdienas pēcpusdienā mēs pārlasam avīzes, noskaidrojam, ko latvju kinokritikas dižgari saka par vienu vai otru filmu un izvēlamies, kam par godu ziedosim pāris stundas no savas jau tā salīdzinoši īsās dzīves. Un tagad, kad kinoteātru repertuāros redzamas tik daudz filmas, ko man no tiesas gribētos redzēt - dodiet man kādu labu iemeslu, kāpēc izvēlēties tieši “Baigu vasaru”…

Es negribu izrādīt pārākumu pār filmas veidotājiem un skatīties šo filmu tikai tādēļ, ka tā ir tapusi Latvijā. Negribu noniecināt ieguldīto darbu ar attieksmi “jāaiziet jau būs, cilvēki centušies!” vai “nu rādiet, rādiet, ko tad nu tur uztapinājāt, kas tad ir tas brīnums, ko gadiem nevarējāt pabeigt”. Es labprāt iekļauju šo filmu kandidātu sarakstā - un man ir izvēle, un šī izvēle nekrīt uz mūsu vēsturisko grāvēju.
Kādēļ es to gribu jums visiem stāstīt? Kāds nesen jautāja manu viedokli par šo filmu un jutās pārsteigts, ka es, ar kino vairāk vai mazāk saistīta persona, negatavojos redzēt pašmāju lielfilmu. Tāpēc arī gribu jums visiem publiski atvainoties un lūgt manu viedokli nejautāt.

Protams, es dzirdu jūsu neapmierināto kurnēšanu par to, ka pašmāju kino ir jāatbalsta, jādod tam iespējas izdzīvot. Bet man ir skumji, ka pašmāju kino piesaista skatītāju nu vairs tikai ar to faktu, ka tas ir “mūsu”, “latviešu”! Piespiež mūs skatīties filmas, kas nespēj pārliecināt, piespiež tikai ar to vien, ka “savējās”. ņemiet nu par labu, dārgie tautieši; mēs centāmies! Vai ar to ir iespējams izraisīt skatītāja ticību mūsu kino? Cik vēl ilgi mūsu skatītāji jutīsies apmierināti, ka valstī top kino, ja neviens no produktiem tā arī nespēs pārliecināt? Es ļoti vīlos “Tristanā un Izoldē”, “Seko man” atstāja mani vienaldzīgu. Es esmu dzirdējis un lasījis pietiekami daudz par “Baigu vasaru”, lai saprastu, ka šī filma labākajā gadījumā spēs izvilināt līdzjūtīgu smaidu un nožēlu, ka par šo naudu neesmu nopircis alu. Es atstāju šai filmai tiesības konkurēt ar pārējām un vienaldzīgi eju garām. Piedodiet, patrioti…


« Baiga vasara   |   Īsziņas »

starkins

09.07.04. 16:12

Ne viss latviešu kino ir sūdīgs. Lasot man ienāca prātā "ūdensbumba resnajam runcim". Kaut arī neesmu mērķauditorija, man patika. Tiešām mīļi, un joki arī tādi neapzīžļāti, kā tas lielākoties ir vietējās izcelsmes jaunlaiku kinodarbos. Kaut gan ... ja palūko, cik daudz shit tā pati holivuda ražo un cik % no produkcijas atbilst mūsu - inteliģento skatītāju - smalkajai gaumei, tad tā proporcija starp "shit" un "skatāmo" varētu arī nebūt tik atšķirīga Latvijā un amerikā. BTW, varbūt tomēr saņemšos aiziet uz "mīlu jūsu meitu", lai vismaz viedoklis būtu, ko izteikt sarunās intelektuāļu kompānijā :)).


Šulcs: Piedod, laikam neuzmanīgi pārlasīju, bet vai tu, lūdzu, necitētu man to rindiņu, kurā es apgalvoju, ka viss latviešu kino ir sūdīgs? Es par to, kas tapis Neatkarīgās .lv laikā (un, taisnības labad - tapis līdz rakstīšanas brīdim, t.i. 2000. gada aprīlim).



Jāzeps

09.07.04. 16:39

Man dikti patīk viltīgā sasaiste ar cilvēktiesību atierobežošanu. Un tomēr tā nav precīza ;]
Vienā gadījumā tā ir spiesta lieta. Otrā - izvēle. Turklāt kāda vēl izvēle. "Iet uz lielo latviešu filmu" ir izvēle starp iespējām paust patriotismu (savai sirdsapziņai) un nevis izvēle starp kinoteātros demonstrēto filmu klāsta. Kungi gados ar spieķīšiem un citi patrioti aukstā novembra rītā pulcējas uz militārās parādes skatīšanos, cits ziedo jaunatnes futbola attīstībai, cits atbrīvo dižkokus ... Lai kādi būtu filmas veidotāju mērķi, mūsu ģimenē iešana uz šo filmu bija kā tāds patriotisma akts un nevis gājiens uz kino. Nedomaju, ka mēs bijām vienīgie. Uz "Es mīlu jūsu meitu" gāju ziņkārības mākts. Latvija tomēr ir maza valsts un mani interesē "Mēmā šova" veidojumi aptuveni tāpat, kā vidusskolā, piemēram, lielāko klašu džeku filmas - vienkārši kā kaut kādu savējo. Es nevienu no Mēmā šova nepazīstu, bet vienkārši ir radusies tāda sajūta (eh, maitas LNT PR čuvaki labi pastrādājuši), ka Mēmā šova jampampiņu komanda ir savējie un, lai kādus sūdus viņi vārītu, mani tas interesē.


Šulcs: Nu re, tevi tas interesē / tu to uzskati par patriotismu. Tātad tu to pats sev esi padarījis par piespiedu lietu, tikai lēmumu pieņēmi pats, nevis Varas Pārstāvji. OK, tas nav 100% tas pats, bet ideja par to, ka "ir jādara nevis tāpēc ka *, bet tikai un vienīgi tāpēc ka *"...

P.S. Ar Mēmā šova tautiešiem, savukārt, pāra gadus nācās bezmaz kopā strādāt, tā ka tur jau ir "savējums" no iekšas, kas pilnīgi atšķiras no PR savējuma! :)



pilsonis bez vārda09.07.04. 17:03

Teikums "ne viss latviešu kino ir sūdīgs" bija pārdomas par tēmu nevis mēģinājums apstrīdēt kādu tavā tekstā izteiktu domu. Tā ka nomierinies :). Bet par to, kas labs tapis otrās Latvijas valsts laikā, varu vēl piemest "Cilvēka bērnu". Vairāk gan neko labu nezinu nosaukt....


Šulcs: Nu es jau arī esmu mierīgs! :)

P.S. Par cilvēka bērnu nepiekrītu, bet tas mans subjektīvais viedoklis. Toties man ir žēl, ka nebija iespēju nominēt Tristanu un Izoldi kā pasaules visu laiku vissliktāko filmu. Gan jau kaut kādu veicināšanas balvu noteikti saņemtu! :)



FaLcoN Reģistrēts WWW

13.07.04. 12:27

ja būtu nauda, ražotu arī kvalitatīvākas filmas. Pie mums jau ir tikai teātra aktieri, taču kino aktieri jau pensijā vai galus atdevuši. Teiksim mani tracināja skatīties Naktssargu un veļasmazgātāju, jo viņi spēlēja teātri, nevis rādīja kino.


Šulcs: Un tieši tas (teātris) mani iekš latviešu kino iebesī visvairāk.

Par naudu nepiekrītu; budžets ne vienmēr ir būtiskāks par ideju. Ir izcilas filmas, kas taisītas par "kapeikām".



Jollka

05.08.04. 12:23

Atceros, kā ar draudzeni (zinātājiem - Gunu) gājām skatīties "Baiga vasara" ar visdziļāko pārliecību, ka zēni uztaisījuši jautro filmu, nu bez maz vai "Ceļojums uz Tukumu 2". Tā vietā, lai "aplauztos" ar tādām vieglprātīgām emocijām arī to noskatījāmies, izsmējāmies... sevišķi par beigām. Tās mums likās īpaši stilīgs un labs joks. :) tā lūk! Nav slikta kino, galvenais ir attieksme :)



nezinu kaa lai nosaucos,lai ne

11.01.07. 15:20

raxtu kursa darbu par latvieshu kino peedeejaa neatkariibas laikaa, bet neko nevaru uzraxtiit, vai kaads vareetu kaut ko ieteikt?
pagaidaam sanaak tikai aprakstiit kino notikumus, pirizraades, komenteet neko nemaaku, jo maz redzeeju no visa taa...help...


Šulcs: Skaties tik, skaties visus tos brīnumus, kas te tapuši.

Ar īpašu cinismu rekomendēju Tristanu un Izoldi, bāleliņu ražojuma, kas varētu pretendēt uz visu laiku vissliktākās filmas godu. 30 minūtes neviltotas jautrības.



Sonja

16.01.07. 16:19

diexz kāc swiests sanāktu, ja "Pūtvējiņi" uzņemtu tagad - jau minētās Neatkarīgās .lv laikā?



Šulcs: Skērī...



armands

05.03.07. 20:50

Shits vai nē, bet latviešu kino ir jāatbalsta. Citādi mēs vispār paliksim bez kino. Un tā Baiga Vasara droši vien ārzemēs nopelnīja vairāk nekā tādi Tristani un Izoldes u.t.t. Tā filma jau bija laba ar to, ka rādīja 1940. gadu no latviešu perspektīvas. OK, scenārijs bija pasūdīgs, bet filma vilka uz 6.5/10 vērtējumu kopā. Nevar gaidīt no tiem scenāristiem, kas tur bija ''masterpiece''. Labākais, ka to filmu parādīja Krievijā TV un interesentiem bija iespēja redzēt, ka ''Strashnoe Leto'' bija 1940. gads, nevis atbrīvošana no buržuāzijas.



armands

05.03.07. 20:58

ps: ja tu neskaties Staloni, tad man žēl, ka neesi redzējis 1. Rokiju vai First Blood (Rembo I).
Protams, ir sūdīgas lielbudžeta filmas, bet ne jau visas. Un labi- BV nebija masterpiece, bet nu pietiekami ok filma bija gan.

Ko tad tu tagad teiksi par ''Rīgas Sargi''- arī neiesi



Sabine

12.02.08. 18:52

Manupraat, Baiga vasara ir ljoti laba filma! Iisti nezinu, cik daudz tur patiesiibas no veesturiskaa viedoklja, bet uzskatu, ka shii filma ir uztaisiita tieshaam kvalitatiivi.



Līga

07.05.08. 15:01

var tikai brīnīties par cilvēku šauro skatu- par rasismu nav NEKĀDAS sajēgas,bet tādus vārdiņus kā, citēju, Skērī, shit , un pa liekam w,x(nezin kāpēc q gan nē) gan mēs visi mākam ielikt. Ha, patrioti. Nekas jūs neesat, bars aitu lābāks par jums.

P.S. brīnos,ka kāds vēlas dzirdēt Jūsu viedokli.


Šulcs: A?



!Šulcs

07.05.08. 20:13

HMZ... skatos, nemīl šeit latviešu patriotus Īrijā. Bai ze vej, zināji, ka te esot bijis hokejs, kurā latvieši esot par lielu pārsteigumu hokeja faniem zaudējuši?



eermaniitis

09.05.08. 11:14

emmm ... esmu nelielaa frustraacijaa

bars aitu - tas ir kaadaa zinjaa taa liiga to domaaja?
ja buutu veel Liigs vai jaanis na hudoj konec, tad sap[rastu to aitu sakraalo noziimi (padomaa tik = vesels bars aitu ... aitu ... mmm) a te liiga - un aitas .... es hiberneeju ;)


Šulcs: A?



Vārds

mails:

http://

Comment: Šo neaizpildīt!

Не пизди, сын мой, да не пиздим будешь.

paklausies

Mos Def: Auditorium

Mos Def — tas ir labs nigga. Ļoti labs nigga.

kur varam
satikties

-___
«Bathory» (4)

Dievzemītes kinonoma (0)

Zemeņu lauks (0)

300 (11)

Monotonija (8)

High Maintenance (4)

The Prestige: Analyze (8)

Par gaišajiem un baltajiem (10)

«Perfume» (4)

W&I (8)

Tideland (4)

Par kino paturpinot... (3)

Pretty little things / Slevin (12)

Смотрел, мнение имею (11)

Syriana (8)

The Proposition (1)

Есенин (1)

Глядя в телевизор (3)

Animācijas pērles (16)

Trilleris visai ģimenei (7)

___